Vad är en Redken salong?

Genom att vara Redken-utbildad kan du vara säker på att jag använder beprövade hårfärgnings-, frisör- och stylingtekniker. Redkens världsberömda utbildningsprogram hjälper oss stylister med praktiska kurser och ger individuell uppmärksamhet i alla utbildningsmiljöer. Det hjälper oss frisörer att ligga i framkant vad gäller teknik, metoder och styling. Jag kommer regelbundet utveckla mig inom REDKENS utbildnings program.

Redken-salonger använder hårfärgsserier som är fokuserade på att bevara hårets integritet, och vi använder oss av appliceringsmantrat när vi  matchar färger. Redken Haircolor Mantra lär stylister hur vi kan maximera hårfärgsresultatet samtidigt som stressen på håret minimeras. Som Redken-stylist kommer jag att ge dig den bästa rekommendationen för vilka hårvårdsprodukter som hjälper dig att skydda ditt hår hemma.

Redkens historia

Redken är ett pionjärföretag inom hårvård som grundades 1960 av Jheri Redding och Paula Kent. Varumärkets namn kommer från deras efternamn. Jheri Redding var kemist och är känd för att ha skapat det moderna hårbalsamet, pH balanserat schampo och ett antal andra skönhetsprodukter. Han skapade också den klassiska frisyr som kallas Jheri curl, populär under 1980-talet. I Quentin Tarantinos film Pulp Fiction har karaktären spelad av Samuel L Jackson denna frisyr. Affärspartnern Paula Kent var 1977 inkluderad på listan ”100 Top Corporate Women” som publicerades av Business Week. En förebild för dagens kvinnliga entreprenörer inom frisör och hårvårdsbranschen.

Idag fortsätter Redken på det spår som sattes av grundarna med betoning på utveckling av nya produkter och att vara i framkant av mode och stil. Under Fashion Week i New York och andra ställen syns ofta Redken backstage under modevisningarna. Detta har varit en del av varumärkets strategi sedan det blev en del av L´Oréal 1993. Förutom produktutveckling är det de professionella frisörer som Redken samarbetar med som är det andra benet i strategin. Redken ger stöd till ”sina” hårsalonger genom att utveckla frisörernas expertis. Det är något som alltid måste fortsätta eftersom produkter, tekniker och mode går framåt hela tiden. Lärandet är något som ständigt återkommer i Redken sammanhang.